Irány Skócia

Fényképalbum

Edinburgh

Az idei skóciai utunkat is a Student Lines Utazási Iroda szervezte, immár harmadik éve, melyen tíz diák és egy kísérő tanár vett részt iskolánkból, egy békéscsabai gimnázium és egy szolnoki általános iskola tanulóival együtt.

Az utazás a 0. napon (április 25-én) kezdődött, amely során vonattal utaztunk Kaposvárról Budapestre, a Keleti pályaudvarra. A busz körülbelül este 9-re érkezett meg a többi utassal együtt. A gyors felpakolás után neki is kezdtünk hosszú és fáradalmas utunknak. Az éjszakát a buszon töltöttük, ami a legnagyobb jóindulattal sem volt kényelmesnek nevezhető, de a cél érdekében bármit képesek voltunk elviselni.

A reggeli órákban érkeztünk meg Németország negyedik legnagyobb városába, Kölnbe, ahol egy gyors városlátogatás során megnéztük a kölni dómot és sétálgattunk a Rajna-parton. Ezután ismét buszra szálltunk és folytattuk utunkat Hollandia felé. Az első holland állomásunk egy Hertogenbosch nevű kisváros volt, ahol legnagyobb meglepetésünkre éppen a király születésnapját ünnepelték hatalmas felvonulásokat és kirakodóvásárokat rendezve. A kis holland város után, immár nyúzottan és kimerülten megérkeztünk az Amsterdam melletti tranzitszállásunkra, ahol végre teljesen kipihenhettük magunkat.

A második nap legnagyobb részét a Holland Királyság fővárosának felfedezésével töltöttük. Elsőként a Van Gogh Múzeumot jártuk körbe, ahol a kiváló festő leghíresebb festményeit és néhány képének történetét ismerhettük meg, de ezen kívül lehetőségünk nyílt más művészek kiállításait is megszemlélni. Városnéző körutunkat Amsterdam legismertebb utcáinak feltérképezésével kezdtük, majd egy kis sétahajózáson vettünk részt a város csatornahálózatán, amely során megismerkedtünk a hely legfőbb nevezetességeivel. A városnézés után a kikötőbe utaztunk és (egy HATAMAS) kompra szálltunk, az éjszakát a hajón utazva, négy személyes kabinokban töltöttük és másnap kötöttünk ki Newcastle-ben.

Harmadik napunkon végre angol földre tehettük a lábunkat és nekivágtunk, hogy áthaladva az angol-skót határvidéken megérkezzünk a hőn áhított Skóciába. Első állomásunk a Kelso Abbey romjainál volt, majd Skócia legnagyobb máig lakott kastélyába, a Floors Castle-be nyertünk betekintést. Délután a skót whisky egyik központjába, a Glenkinchie desztillálóban tettünk látogatást, ahol megismerhettük a whisky történetét, elkészítésének folyamatait, megtudtuk mi a különbség a maláta és a blended whisky között, és aki már elmúlt 18 éves akár meg is kóstolhatta az itt készült termékeket. Este egy gyors bevásárlás után kipakoltunk a buszból és elfoglaltuk a szállásunkat a mobile home-okban. Azoknak, akik még nem ismernék, a mobile home-ok tulajdonképpen sokban hasonlítanak a lakókocsikhoz, minden tulajdonos a saját ízlése szerint dekorálja őket és az idő egy részében kiadják őket a turistáknak, hatalmas lakóparkba vannak összezsúfolva, ahol nagyon jó tájékozódási képességekkel kell rendelkeznie az embernek, ha meg akarja találni a sajátját.

St Abbs

Negyedik napunkon a skót királyi fővárosba, Edinburghba látogattunk. Elsőként az Edinbourgh Castle-be látogattunk el, ahol megnéztük a skót koronázási ékszereket, a végzet kövét és ráadásul egy külön élményben is volt részünk, mivel minden nap pontban egy órakor elsütik a Mons Meg nevű óriáságyút. Ezután hangulatos sétát tettünk a város legismertebb utcáján, a Royal Mile-on és az innen induló rengeteg sikátoron. A városnézés során különböző nevezetességeket is útba ejtettünk, mint például a St. Giles’ Chatedral-t a Scott Memorialt és sok más emlékművet.

Az ötödik nap főként a Nessie megszállottaknak kedvezett, mivel ellátogattunk a szörny főhadiszállásaként szolgáló Loch Ness-hez, ahol különböző történetekkel és legendákkal ismerkedhettünk meg a titokzatos lénnyel kapcsolatban. Elsőként a Loch Ness partján álló Urquhart Castle romjait tekintettük meg, ahonnan minden bizonnyal nagyszerű kilátás nyílt volna a tóra, csakhogy balszerencsénkre az eső eléggé nekieredt és a köd sem engedett sok mindent látni. Ezek után Ben Nevis-t és Fort William-et érintve megérkezünk a lenyűgöző Glencoe szorosba, más néven a Könnyek-völgyébe, ami mellesleg az egyik kedvenc látványosságaim közé tartozott, és egyszerűen hihetetlen látványt nyújtott hatalmas sziklaperemeivel, patakjaival és kisebb vízeséseivel. Bár az időjárás itt sem nekünk kedvezett, így is felejthetetlen élményben volt részünk. A völgytől a szállásig tartó három órás úton megnéztük a Rettenthetetlen című filmet, ami szorosan kapcsolódik Skócia történelméhez, mivel a skót szabadságharcot és annak előzményeit tárja elénk, miközben bemutatja William Wallce hősiességét és haza iránti elkötelezettségét.

Hatodik napunkon megismertük a skót szabadságharc történelmi eseményeit és a hozzájuk fűződő emlékhelyeket, mint például a stirlingi csata színhelyét ezen kívül egy kisebb látogatást tettünk Falkirkbe, majd megnéztük a világon egyedül álló hajóliftet, a Falkirk wheel-t.

Hetedik napunkat az angol-skót határvidéken töltöttük, ahol legelőször a St. Abbs nevű halászfalut és környékét látogattuk meg. Szerencsére nagyszerű napos időt fogtunk ki, így tudtunk túrázni a közeli természetvédelmi terület tengerparti szikláinál, ami személy szerint a második kedvenc programom volt. A délután folyamán ellátogattunk a Bamburgh Castle-be, ahol a kastélyon kívül mindenkit lenyűgözött a csodálatos homokdűnékkel teli tengerpart látványa. Mivel ez a kastély volt utolsó állomásunk a Szigeteken, ezért búcsút véve Angliának és Skóciának kompra szálltunk a kora esti órákban.

A hajóutunk visszafelé kicsit kellemetlenebbre sikerült, mivel a tengeren hatalmasak voltak a hullámok és ennek következtében többen is rosszul érezték magukat (fejfájás, hányinger). Visszaérve Hollandiába újra buszra szálltunk és Utrechtet vettük célba. Egy nagyobb felfedezőutat tettünk a városba, ami során igazi holland virágárusokkal is találkoztunk és megkóstoltuk a „helyi” gyrost is. A hazafelé tartó utunk kissé kalandosra sikerült, mivel az autóbuszunk egy számunkra (és az idegenvezetőnk számára is) ismeretlen német városkában lerobbant (valószínűleg valami csapágy hiba miatt) és több mint 8 órát rostokoltunk a közeli benzinkút mellett, amíg a szerelők megérkeztek.

Végül minden akadályt legyőzve másnap megérkeztünk Magyarországra és Budapestről ismét visszavonatoztunk Kaposvárra. Összességében nagyszerűen telt az utazás és mindenki sok-sok új élménnyel gazdagodott.