Erasmus+ nemzetközi tanári mobilitások
Patakné Csordás Gyöngyvér
Az Erasmus+ tanári mobilitásom keretében 2024. júliusában egyhetes továbbképzésen vehettem részt Splitben. A kurzus, MINDFULNESS – Breathing Technique that is changing the 21st Century Classroom, fő témája a stresszkezelés volt. Különböző kreatív, könnyen elsajátítható, az osztályteremben, illetve egyénileg (mind a diákok, mind a tanárok számára) a gyakorlatban alkalmazható, változatos módszereket ismertünk meg a jóga, mindfulness, relaxáció, meditáció és különböző légzéstechnikák segítségével.Testnevelő tanárként a tanmenetbe szervesen beillesztve tudom alkalmazni a tanultakat - melyekre, tapasztalataim alapján, egyre nagyobb szükség van napjainkban.
Tanóráink egy része a szabadban, csodálatos természeti környezetben, a fenyőerdőkkel övezett tengerparton, zubogó pataknál, ligetes parkban zajlott, maximálisan támogatva a kurzus témáját. Szabadidőnkben megismerhettük a dalmát főváros gyönyörű óvárosának történelmi emlékeit, helyi ételeit, legszebb strandjait.
Csoporttársaimmal tizenkét európai országból érkeztünk. A színes nemzetközi csapat tagjaival élmény volt együtt dolgozni, érdekes volt látni a különbözőségeket és a hasonlóságokat egyaránt.
Új nézőpontokkal, új ismeretekkel, életre szóló élményekkel lettem gazdagabb.
Horváth Kornél
2024. augusztus 5-10 között volt lehetőségem részt venni Splitben egy Erasmus+ egyéni tanári mobilitáson. A képzést az Europass Teacher Academy – Split rendezte, melynek címe Outdoor Learning: from Urban Nature to the Great Outdoors. A képzés nagyon színvonalas és tartalmas volt, sok új ismeretre, módszerre tettem szert, amelyet a testnevelés óráimon is fogok alkalmazni. A képzésen az volt a fő irányvonal, hogy miként tanítsunk a természetben. Azaz, hogy nem kell mindig a négy fal között az osztályteremben tanítani, tartani a tanórákat, hanem ha kiszakadunk az iskolai környezetből, ott is érdekes, hasznos információkat tudunk a tanulóknak megtartani, esetlegesen motiválóbb is. Mennyivel izgalmasabb testnevelést, történelmet, biológiát, matematikát, művészetet a szabadban tanulni?!
Sokat beszélgettünk a természetben történő tanulás előnyeiről, hátrányairól, hogy hogyan tudjuk megvalósítani ezt. A második napon a felfedezéses tanulás módszerét sajátítottuk el és próbáltunk ki, a Marjan Hillben, egy környékbeli erdőben, ahol egy előre meghatározott 15 kérdésből álló feladatlapra kellett válaszolnunk. A túránk során minden kérdésre megkaptuk a választ a különböző látnivalókból, információkból. Természetesen Split városát is felfedeztük előre meghatározott 10 kérdés alapján. A kérdések megfejtésére a google lens, illetve a google maps volt segítségünkre és minden helyen fényképpel kellett dokumentálnunk, hogy sikeresen megoldottuk a feladatot, megtapasztalzuk, milyen csoportban dolgozni. Több kis csoportban arra kerestük a választ, hogy milyen feladatokat adnánk óvodásoknak, iskolásoknak, középiskolásoknak, ha matematika, biológia vagy művészetet oktató tanárok lennénk. A felfedezéshez az Actionbound alkalmazást sajátítottuk el és használtuk, de ezen kívül még számos alkalmazásokat ismertünk meg és próbáltunk ki, amik segítségül lehetnek az oktatásban, pl. ChatGPT, Goblin Tools, MagicSchool, Outbound. Meghatároztuk, hogy milyen oktatási stratégiákat alkalmazhatunk az outdoor learning módszernél, valamint ötleteltünk, hogy mi a sikeresség kulcsa.
Malatinszky Zoltán Gyula
Az Erasmus+ program támogatásával 2024. júliusában egy aktív hetet töltöttem el Lisszabonban, ahol a Europass Teacher Academy szervezésében egy módszertani kurzuson vettem részt ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom címmel. A továbbképzésen a francia-portugál oktatónktól sok új hasznos ismerettel gazdagodtunk a tanórai digitális módszerekkel, programokkal kapcsolatban a cseh, finn, görög, magyar, német, olasz, spanyol és szlovén tanártársakkal együtt.Az egy hét alatt rengeteget tanultunk a különböző ismert és új alkalmazásokról, úgy mint, a Padlet, Slido, Plot Generator, Canva, Wordclouds, Mentimeter, Goosechase, Google My Maps, Classroomscreen, Google Forms, Google Sheets, ChatGPT, Claude, CapCut, Rubric Maker, Magic School vagy az Edpuzzle.
Ezen túlmenően a tanfolyamon megismertük a programok szerkezetét, felépítését, működését és azt, hogy ezeket milyen módon tudjuk alkalmazni az iskolánkban. Megtanultuk, hogyan lehet felhasználni őket a feladatkészítéstől, az ellenőrzésen át, a videókészítéstől, a mesterséges intelligencia értelmes felhasználásáig tanórai keretek között.
Lehetőség nyílt a város és környékének megismerésére: Az európai földrész legnyugatibb pontjától, a királyi palotákon át, a százéves villamosokig. A különböző országokból érkező tanárkollégák tapasztalataival, a helyi szokásokkal, módszerekkel, oktatási stratégiákkal, rendszerekkel is megismerkedhettem. Összehasonlíthattam, hogy más országok pedagógusaihoz képest, a magyar pedagógusoknak hol a helye a világban.
Lőrinczné Gyurákovics Anett
2024 júliusában az Erasmus+ tanári mobilitási programjának keretén belül egyhetes továbbképzésen vettem részt Splitben. A kurzus célja a mesterséges intelligencia (MI) és a ChatGPT világának felfedezése volt. Betekintést kaptam arról, hogy az MI eszközök hogyan formálhatják meg az oktatást, pl. a személyre szabott tanulás során, az automatikus értékelésben, a hatékonyabb nyelvtanulásban, a tanulási motiváció fenntartásában, illetve milyen interaktív tanulási segédeszközöket biztosít, hogyan támogatja az oktatói munkát.Az oktatás nemcsak a tanteremben, hanem a szabadban, a természetben is zajlott. Split csodálatos természeti és kulturális helyszíneket biztosított gyakorlati feladataink elvégzéséhez. Csoportomban magyar, spanyol, portugál, lett, indiai, német, macedón kollégák voltak, akikkel fakultatív programok keretében, a horvát szigetvilág adta helyszíneken kötetlen beszélgetésekre, tapasztalatcserére, kapcsolatok kiépítésére is lehetőségünk adatott.
Kiss István
2024 júliusában egyhetes továbbképzésen vettem részt Rovinjban az Erasmus+ tanári mobilitás keretében.A képzés célja az volt, hogy olyan digitális alkalmazások használatát sajátítsam el, amelyek hatékonyan támogatják a pedagógiai célkitűzéseket, növelik a tanulók motivációját, valamint fejlesztik digitális kompetenciájukat és együttműködési képességeiket. A kurzus során számos, a tanulói kreativitást serkentő játékos alkalmazással és webes platformmal ismerkedtem meg, mint a Symbaloo, Learning Path, Wooclap, Thinglink, Genially, Classroom, Lino, ClipChamp, Audacity és PowToon.
Megtanultam az audiovizuális források órákon történő felhasználásának lehetőségeit, valamint azok keresését, letöltését és alapvető szerkesztését. Ezen kívül elsajátítottam az egyszerű animációk készítésének módját, amelyeket a tanítási folyamatokban is felhasználhatok. Külön figyelmet kapott egy olyan oktatástechnológiai platform használata, amely lehetővé teszi képek, videók, és virtuális túrák információkkal és további hivatkozásokkal való kiegészítését. A szerzői jogi kérdésekkel kapcsolatban is betekintést nyertem a Creative Commons rendszer működésébe.
A kurzus elvégzése után alapos ismereteket szereztem a különböző IKT alkalmazások erősségeiről és gyengeségeiről, és megtanultam, hogyan építhetem be ezeket a tanítás-tanulás folyamatába, különösen a digitális kultúra tantárgy keretein belül. Az új eszközök segítségével lehetőségem nyílik a tanulók motivációjának fokozására, valamint egy optimálisabb tanulási környezet kialakítására. Az applikációk készítésével és szerkesztésével a tanulási folyamat érdekesebbé, látványosabbá és hatékonyabbá válik.
Kanalics Gábor
2024 májusában Erasmus+ tanári mobilitás keretében öt napos Job shadowing programon vettem részt Bergamóban, a Liceo Scientifico Statale „Lorenzo Mascheroni” gimnáziumban. A látogatás során tanórákat figyeltem meg, és olasz kollégákkal beszélgettem arról, hogyan épül be az informatika és robotika a gimnáziumi oktatásba, valamint milyen módszereket alkalmaznak ezek oktatásában. Fontos kérdés volt az is, hogyan használják a gyakorlati tanulást (learning by doing) az informatika és robotika terén.A Liceo Lorenzo Mascheroni nagy hangsúlyt fektet a természettudományok és az informatikai tárgyak magas szintű oktatására, és ehhez modern szaktantermek és robotikai laborok állnak rendelkezésre. Az informatika vagy robotika minden évfolyamon szerepel a tanrendben, így a diákok a hazainál több órában foglalkoznak ezekkel a tantárgyakkal. A tananyagok feldolgozása során gyakori a projektmódszer alkalmazása, melynek során a diákok 2-4 fős csoportokban dolgoznak. Látogatásom idején éppen az év végi értékelések zajlottak, így az órákon a diákok eredményeinek bemutatását figyelhettem meg. A tanulók jól tájékozottak és magabiztosan kommunikáltak, mivel ez az érettségire való felkészülésnek is fontos eleme.
A látogatás hasznos és inspiráló volt. Bár a magyarországi digitális kultúra tanterv más hangsúlyokat követ, a látottakból több elemet szeretnék átültetni a saját tanításomba, például a robotprogramozást az algoritmizálás során. A projektmódszer és a csoportmunka alkalmazását is fontosnak tartom, hogy növeljem a diákok önállóságát és érdeklődését az informatika iránt. A tapasztalataimat a munkaközösségemmel is megosztom.
A szakmai tevékenységen túl szabadidőmben felfedeztem Bergamo és a közeli Lago d'Iseo szépségeit is.